Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Minister Edukacji i Nauki na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.) ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Aktywność fizyczna

Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)

Gry i zabawy ruchowe

Psychologia sportu

Zdrowie fizyczne

Pierwsza pomoc przedmedyczna

Edukacja prozdrowotna

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Edukacja obywatelska

Patriotyzm

Edukacja dla bezpieczeństwa

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Rozwijanie u dzieci i młodzieży empatii i wrażliwości na potrzeby innych

Edukacja włączająca

Kształcenie integracyjne

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji

Myślenie krytyczne wobec treści internetowych

Edukacja medialna

Sztuczna inteligencja

5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Uczniowie - myślenie

Myślenie matematyczne

Nauczanie matematyki

Nauczanie informatyki

Nauczanie fizyki

Nauczanie chemii

Nauczanie biologii

Nauczanie geografii

Nauczanie przyrody

6. Wspieranie  rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

Biblioteka poleca literaturę na temat:

Kształcenie zawodowe

Kształcenie ustawiczne

Kształcenie zawodowe i pracodawcy

Szkoły zawodowe

Szkolnictwo zawodowe i rynek pracy

Egzaminy zawodowe

Poradnictwo zawodowe

7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania  języka polskiego jako języka obcego.

Biblioteka poleca literaturę:

Dziecko z doświadczeniem migracji

Język polski jako obcy